سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

.

 
 

 
 
بنده خدا
بنده خدا


 

 

موضوعات

یا زهرا سلام الله علیها (138)

ظهور (117)

شهید مدافع حرم (91)

یا زهراء سلام الله علیها (71)

امام خامنه‌ای (64)

یا زهراء (س) (54)

تفسیر قرآن کریم (48)

امام خامنه ای (38)

شهید (36)

شهادت (30)

خداوند (29)

نماز (29)

انتخابات (27)

ایمان (21)

دشمن (21)

قرآن (20)

یا زهراء (20)

یا زهرا (س) (18)

الله (18)

حجاب (18)

امام حسین علیه السلام (17)

خدا (15)

انفاق (14)

گناه (14)

ماه مبارک رمضان (14)

دعا (14)

ولایت (14)

یا زهرا (14)

یا علی (ع) (13)

ویژه نامه (13)

شهدا (13)

شهید حاج قاسم سلیمانی (13)

سرباز ولایت (12)

رهبر معظم انقلاب اسلامی (12)

تفسیر قرآن (12)

حاج قاسم سلیمانی (11)

حدیث (11)

امام صادق علیه السلام (11)

اسلام (11)

شهدای کربلا (11)

سوریه (11)

شهدای مدافع حرم (11)

ولادت (11)

یا الله (11)

مردم (11)

مقاومت (10)

ولایت فقیه (10)

یا علی علیه السلام (10)

استقامت (10)

آمریکا (10)

انقلاب اسلامی (10)

انتخابات ریاست جمهوری (9)

اقتصاد مقاومتی (9)

تفسیر سوره مبارکه انعام (9)

تفسیر (9)

ماه شعبان (9)

قرآن کریم (9)

شهداء (9)

دنیا (9)

منافق (9)

کربلا (8)

یا فاطمه الزهراء سلام الله علیها (8)

کفر (8)

سوره مبارکه بقره (8)

گناهان (8)

فرهنگ (8)

شیطان (8)

پاداش (8)

جامعه (8)

انسان (8)

بهشت (7)

انقلاب (7)

افطار (7)

آتش (7)

جوانان (7)

جهاد (7)

عبادت (7)

شهید سلیمانی (7)

فتنه (7)

ماه رجب (7)

دفاع مقدس (7)

کافر (7)

کافران (7)

مرگ (7)

نهج البلاغه (7)

هدایت (7)

نعمت (6)

نفاق (6)

منافقان (6)

یا فاطمه الزهراء (س) (6)

دشمنان (6)

دروغ (6)

روزه (6)

سوره مبارکه آل عمران (6)

سوره مبارکه انعام (6)

سبک زندگی (6)

فساد (6)

فضیلت (6)

طاغوت (6)

جنگ (6)

حق (6)

پروردگار (6)

پیامبر (6)

اقتصاد (6)

امام (6)

برادران (6)

امام علی علیه السلام (6)

امامت (6)

امامت و ولایت (6)

انتخاب (6)

امنیت (5)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم (5)

انتظار فرج (5)

بسیج (5)

بصیرت (5)

بیانات امام خامنه ای (5)

بلا (5)

اطاعت (5)

استغفار (5)

اخلاص (5)

پیشرفت (5)

جامعه اسلامی (5)

تهاجم فرهنگی (5)

ترس (5)

خانواده (5)

جهاد تبیین (5)

جمهوری اسلامی (5)

فرزندان (5)

فرشتگان (5)

عاشورا (5)

قیامت (5)

قدرت (5)

زنده (5)

زیارت (5)

سوره انعام (5)

سید ابراهیم رئیسی (5)

روز قیامت (5)

زمین (5)

دیدار امام خامنه ای (5)

دین (5)

یا مهدی (عج) (5)

یا زهراء س (5)

مومن (5)

مسجد (5)

مبارزه (5)

مسلمان (4)

مسلمانان (4)

مرگ بر آمریکا (4)

مناجات (4)

مشکلات (4)

مفاتیح الجنان (4)

نماز شب (4)

یاد خدا (4)

یاد شهداء (4)

کشور (4)

دشمنی (4)

خواهران (4)

دانشگاه (4)

خون (4)

در راه خدا (4)

سیاست (4)

شب قدر (4)

سود (4)

سوره بقره (4)

سرباز (4)

فریب (4)

علامه طباطبایی (4)

غرب (4)

فرمان (4)

فضای مجازی (4)

شیعیان (4)

صبر (4)

جنگ اقتصادی (4)

حاج قاسم (4)

چادر (4)

حاجت (4)

خانواده شهدا (4)

حکمت (4)

تفسیر سوره مبارکه مائده (4)

پیامبران (4)

آیات خدا (4)

آینده (4)

آخرت (4)

8 شوال (4)

آزمایش (4)

اقبال الاعمال (4)

امام حسن مجتبی علیه السلام (4)

السلام علیک یا فاطمه الزهراء سلام الله علیها (4)

امام خمینی (ره) (4)

امام رضا علیه السلام (4)

امام زمان (4)

بخشش (4)

انتظار (4)

امام صادق (ع) (4)

امید (4)

امر به معروف و نهی از منکر (3)

امام على علیه السلام (3)

اموال (3)

انتخابات 1400 (3)

انسان 250 ساله (3)

انقلابی (3)

اهل کتاب (3)

ایستادگی (3)

بخشی از وصیت نامه (3)

برکت (3)

بندگان خدا (3)

به یاد شهداء (3)

امام رضا (ع) (3)

امام حسین (ع) (3)

اقتصادی (3)

اشک (3)

اربعین حسینی (3)

اربعین حسینی علیه السلام (3)

ازدواج (3)

استقلال (3)

اسلامی (3)

22 بهمن (3)

22 بهمن 1357 (3)

آمرزش (3)

پیروز (3)

تفسیر سوره مبارکه نساء (3)

تحدید نسل (3)

ترور (3)

توسل (3)

توصیه (3)

توکل (3)

ثواب (3)

تقوا (3)

تلاش (3)

حکومت (3)

حکومت اسلامی (3)

حیات طیبه (3)

خدمت (3)

خطا (3)

حلب (3)

حکومت (3)

حضرت زهرا سلام الله علیها (3)

حضرت زهراء سلام الله علیها (3)

جنگ نرم (3)

جوان (3)

حدیث قدسی (3)

جاهلیت (3)

جنگ احد (3)

صدیق (3)

شهید علیرضا قبادی (3)

شهید کربلا (3)

صلوات (3)

شهید سید علی حسینی (3)

شهید جعفری (3)

شهید حججی (3)

شهید احمد الواری (3)

فرهنگی (3)

فتنه 88 (3)

غمگین (3)

عبرت (3)

عذاب (3)

فکر (3)

قائم (3)

گریه (3)

گشایش (3)

گمان (3)

مؤمنان (3)

رهبر انقلاب اسلامی (3)

ستم (3)

ستمگر (3)

سخن‌نگاشت (3)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (3)

زیارت عاشورا (3)

زیارت امام حسین علیه السلام (3)

سرانجام (3)

سرنوشت (3)

سرپرست (3)

سلطه (3)

شب جمعه (3)

شهدای فاطمیون (3)

سوره مبارکه نساء (3)

سوره نساء (3)

شرافت (3)

خواص (3)

خون شهدا (3)

دانش (3)

دشمنان اسلام (3)

دهه کرامت (3)

دولت جوان و حزب اللهی (3)

رئیس جمهور (3)

رحلت (3)

ربا (3)

زن (3)

زبان (3)

کشاورزی (3)

کشته (3)

کتمان (3)

یقین (3)

یاری (3)

کار (3)

نظام سلطه (3)

نصرت الهی (3)

نیمه شعبان (3)

نماز مستحبی (3)

هفته وحدت (3)

 

مطالب اخیر

پیچ تاریخی ...

ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت | مرگ بر فرانسه ...

ویژه شهادت (ثامن الائمّه) امام علی بن موسی الرّضا علیه السلام

غمنامهی صبر و رحمت - ویژه نامه شهادت رسول اکرم و امام مجتبی ...

ویژه نامه بسیج

 
 
 
 

خبرنامه

   
 

 
 

امکانات جانبی

پیام‌رسان
نقشه سایت
اوقات شرعی
RSS 2.0

 

 

دانشنامه مهدویت

لوگو دوستان

 

آمار وبلاگ

کل بازدید : 211371
بازدید امروز :75
بازدید دیروز : 97
تعداد کل پست ها : 738

 

تفسیر سوره مبارکه انعام آیه 121 ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

یا زهراء سلام الله علیها

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه 105



تفسیر سوره مبارکه انعام آیه 121

وَلَا تَأْکُلُوا مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ إِلَى أَوْلِیَائِهِمْ لِیُجَادِلُوکُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّکُمْ لَمُشْرِکُونَ ?121?

121 - و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده نخورید و این کار گناه است ، و شیاطین به دوستان خود مطالبى مخفیانه القا مى کنند تا با شما به مجادله برخیزند و اگر از آنها اطاعت کنید شما هم مشرک خواهید بود!

Do not eat from that which the Name of Allah has not been mentioned, for it is a sin. The satans will reveal to their guided ones to argue with you. If you obey them, you shall indeed become idolaters. (121)

تفسیر
در آیات گذشته روى جنبه مثبت مساله یعنى خوردن از گوشتهاى حلال تکیه شده بود، ولى در این آیه - براى تاکید هر چه بیشتر - روى جنبه منفى و مفهوم آن تکیه نموده و مى گوید: از گوشتهائى که نام خدا به هنگام ذبح بر آنها برده نشده است نخورید (و لا تاکلوا مما لم یذکر اسم الله علیه ).
سپس با یک جمله کوتاه مجددا این عمل را محکوم کرده مى گوید: این کار فسق و گناه و خروج از راه و رسم بندگى و اطاعت فرمان خدا است (و انه لفسق ).
و براى اینکه بعضى از مسلمانان ساده دل تحت تاثیر وسوسه هاى شیطانى آنها قرار نگیرند اضافه مى کند: شیاطین مطالب وسوسه انگیزى به طور مخفیانه به دوستان خود القا مى کنند، تا با شما به مجادله برخیزند (و ان الشیاطین لیوحون الى اولیائهم لیجادلوکم ).
ولى به هوش باشید اگر تسلیم وسوسه هاى آنها شوید شما هم در صف مشرکان قرار خواهید گرفت (و ان اطعتموهم انکم لمشرکون ).
این مجادله و وسوسه شاید اشاره به همان منطقى باشد که مشرکان به یکدیگر القا مى کردند (و بعضى گفته اند مشرکان عرب آنرا از مجوسیان آموخته بودند
که اگر ما گوشت حیوان مرده را مى خوریم به خاطر آن است که خدا آنرا کشته و از حیوانى که ما مى کشیم بهتر است یعنى نخوردن مردار یکنوع بى اعتنائى به کار خدا است !.
غافل از آنکه آنچه به مرگ طبیعى مى میرد علاوه بر اینکه غالبا بیمار است ، سر بریده نیست و خونهاى کثیف در لابلاى گوشتهاى آن مى مانند و مى میرند و فاسد مى شوند و گوشت را هم آلوده و فاسد مى کنند، به همین دلیل خداوند دستور داده تنها از گوشت حیواناتى بخورند که با شرایط خاصى ذبح شده و خون آن بیرون ریخته است .
ضمنا از این آیات استفاده مى شود که ذبیحه هاى غیر اسلامى حرام است ، زیرا - علاوه بر جهات دیگر - آنها به هنگام ذبح مقید به بردن نام خدا بر آن نیستند.

منبع ...:

https://t.me/fazylatha

امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام): در ماه رمضان بسیار دعا و استغفار کنید؛ دعا بلا و گرفتاری را از شما دور می‌سازد و به سبب استغفار، گناهان شما محو می‌شود. وسائل الشیعة، ج 4

لزوم ذکر منبع خبر

حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام

إذَا حَدَّثْتُمْ بِحَدِیثٍ فَأَسْنِدُوهُ إِلَى الَّذِی حَدَّثَکُمْ فَإِنْ کَانَ حَقّاً فَلَکُمْ وَ إِنْ کَانَ کَذِباً فَعَلَیْه‏

وقتی مطلبی را نقل می کنید، آن را از قول کسی که برای شما بیان کرده نقل کنید؛ در این حال اگر مطلب حقّی بوده باشد نفعش برای شماست و اگر کذب بوده باشد ضررش برای آن شخص خواهد بود.

 «کافی» ج 1 ص 52

 

حاج قاسم و ما ادراک حاج قاسم

خاطره فرزند شهید سلیمانی از افطار حاج قاسم با رزمنده ها در خط

تلفن خانه زنگ خورد. بابا بود با صدای خسته. پرسیدم افطار کردید؟ گفتند بچه‌ها برایم در قرارگاه افطار آماده کردند اما نرفتم و در خط ماندم و با رزمنده‌ها سفره انداختیم و نان پنیر مختصری خوردیم. گفتم چرا قرارگاه نرفتید؟ گفتند «میترسم در غیبتم مظلومی با زبان روزه، اسیر و یا شهید شود».

https://harimeharam.ir/category/14/1

در بخشی از وصیت نامه شهید مدافع حرم «حامد کوچک‌زاده» آمده است: «دشمن با تمام قوا از زمین و آسمان، در حال حمله به مرزهای اعتقادی و ایمانی ماست. حرکتی کنید. امروز دشمن در خصوصی‌ترین لحظات ما و به خصوصی‌ترین مکان‌های ما نفوذ کرده و بنیان خانواده که یکی از ارکان مهم جامعه می‌باشد را از هم پاشیده و چگونه است که ما نسبت به این مسائل بی‌تفاوتیم...»

کانال فضیلتها | کانال طاووس الجَنَّه | کانال شَرحِ سِرّ ( تماشاگه راز)

پایگاه اطلاع‌رسانی سید ابراهیم رئیسی:

https://raisi.ir/

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

التماس دعا



یادداشت ثابت - دوشنبه 102 اسفند 1 | نظر بدهید

طبقه بندی: تفسیر سوره مبارکه انعام آیه 121 تفسیر سوره مبارکه انعام سوره مبارکه انعام شیاطین امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) الله

 

حضرت آیت الله امام خامنه ای در محفل انس با قرآن: بدون مراقبه، حا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

یا زهراء سلام الله علیها

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه 105



بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر سوره مبارکه انعام آیات 118تا120

فَکُلُوا مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ إِنْ کُنْتُمْ بِآیَاتِهِ مُؤْمِنِینَ ?118?
و از آنچه نام خدا بر آن گفته شده بخورید (اما از گوشت حیواناتی که به هنگام سر بریدن نام خدا بر آن نمیبرند نخورید) اگر به آیات او ایمان دارید. (118)
Eat then of that over which the Name of Allah has been mentioned (when slaughtered), if you truly believe in His verses. (118)
وَمَا لَکُمْ أَلَّا تَأْکُلُوا مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَکُمْ مَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ وَإِنَّ کَثِیرًا لَیُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِینَ ?119?
چرا از چیزهائی نمیخورید که اسم خدا بر آنها برده شده در حالی که (خداوند) آنچه را بر شما حرام بوده بیان کرده است، مگر اینکه ناچار باشید (که در این صورت خوردن از گوشت چنان حیواناتی جائز است) و بسیاری از مردم (دیگران را) به خاطر هوی و هوس و بیدانشی گمراه می‏سازند و پروردگار تو تجاوزکاران را بهتر می‏شناسد. (119)
And why should you not eat of that over which the Name of Allah has been pronounced when He has already made plain to you what is forbidden, except when you are constrained? Many are those who mislead through ignorance on account of their fancies, but your Lord best knows the transgressors. (119)
وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِینَ یَکْسِبُونَ الْإِثْمَ سَیُجْزَوْنَ بِمَا کَانُوا یَقْتَرِفُونَ ?120?
گناهان آشکار و پنهان را رها کنید زیرا کسانی که تحصیل گناه می‏کنند در برابر آن مجازات خواهند شد. (120)
Forsake the revealed and hidden sin. Those who earn sin shall be recompensed for what they have committed. (120)

تفسیر
تمام آثار شرک باید بر چیده شود:
این آیات در حقیقت یکى از نتائج بحثهاى گذشته در مورد توحید و شرک
است و لذا آیه اول با (فاء) تفریع که معمولا براى ذکر نتیجه است آمده .
توضیح اینکه : در آیات گذشته با بیانات گوناگونى حقیقت توحیداثبات و بطلان شرک و بت پرستى آشکار گردید. یکى از نتائج این مسئله این است که مسلمانان باید از خوردن گوشت حیواناتى که به نام بتها ذبح مى شد خوددارى کنند، و تنها از گوشت حیواناتى که به نام خدا ذبح مى گردید استفاده نمایند، زیرا مشرکان عرب یکى از عبادتهایشان این بود که براى بتها قربانى مى کردند و از گوشت آنها به عنوان تبرک مى خوردند و این موضوع یک نوع بت پرستى بوده است .
لذا نخست مى گوید: از چیزهائى بخورید که نام خدا بر آن برده شده است اگر به آیاتش ایمان دارید (فکلوا مما ذکر اسم الله علیه ان کنتم بایاته مؤ منین ).
یعنى ایمان تنها ادعا و گفتار و عقیده نیست بلکه باید در لابلاى عمل نیز آشکار گردد کسى که به خداى یکتا ایمان دارد تنها از این گوشتها مى خورد. البته امر((کلوا)): بخورید در اینجا به معنى وجوب خوردن از چنین گوشتهائى نیست بلکه در حقیقت منظور از آن مباح بودن اینها و حرام بودن غیر آن است .
ضمنا روشن مى شود که تحریم گوشتهائى که نام خدا به هنگام ذبح آنها برده نشده ، نه از نظر جنبه هاى بهداشتى است تا گفته شود چه اثرى در بردن نام است بلکه مربوط به جنبه هاى معنوى و اخلاقى و تحکیم پایه توحید و یگانه پرستى است .
در آیه بعد همین موضوع به عبارت دیگرى که توام با استدلال بیشترى است آمده و میفرماید: چرا از حیواناتى نمیخورید که نام خدا بر آنها گفته شده ؟ در حالى که آنچه را بر شما حرام است خداوند شرح داده است (و ما لکم الا تاکلوا
مما ذکر اسم الله علیه و قد فصل لکم ما حرم علیکم ).
بار دیگر خاطر نشان مى کنیم که : توبیخ و تاکید به خاطر ترک خوردن گوشتهاى حلال نیست بلکه هدف این است که تنها از این گوشتها باید بخورید و از غیر آنها استفاده نکنید و به تعبیر دیگر نظر روى نقطه مقابل و مفهوم جمله است و لذا با جمله ((قد فصل لکم ما حرم علیکم )) (خداوند آنچه را بر شما حرام است شرح داده ) استدلال شده است .
در اینکه در چه سوره و کدام آیه این موضوع آمده است و گوشتهاى حلال و حرام توضیح داده شده ؟ ممکن است تصور شود منظور سوره مائده است و یا بعضى از آیات آینده همین سوره (آیه 145) مى باشد، ولى با توجه به اینکه این سوره در مکه نازل شده و مائده در مدینه ، و آیات آینده این سوره نیز به هنگام نزول این آیات هنوز نازل نشده بوده است روشن مى شود که هیچیک از این دو احتمال صحیح نیست بلکه یا منظور آیه 115 سوره نحل است که در آن صریحا قسمتى از گوشتهاى حرام و مخصوصا حیواناتى که براى غیر خدا ذبح شده اند آمده است و یا منظور بیان حکم این گوشتها به وسیله پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى باشد زیرا او چیزى جز وحى الهى نمى گفت .
سپس یک صورت را استثناء نموده ، و میگوید: مگر در صورتى که مجبور شوید (الا ما اضطررتم الیه ).
خواه این اضطرار بخاطر گرفتارى در بیابان و گرسنگى شدید بوده باشد و یا گرفتار شدن در چنگال مشرکان و اجبار کردن آنها به این موضوع .
بعد اضافه مى کند که بسیارى از مردم دیگران را از روى جهل و نادانى و هوى هوسها گمراه مى سازند (و ان کثیرا لیضلون باهوائهم بغیر علم ). گرچه هوا پرستى با جهل و نادانى غالبا توام است ولى در عین حال براى تاکید بیشتر آن دو را همراه آورده و مى گوید: (باهوائهم بغیر علم ).
ضمنا از این تعبیر بخوبى استفاده مى شود که علم حقیقى هرگز با هوا پرستى و خیالبافى سازگار نیست و آنجا که سازگار شود جهل است نه علم !.
این نیز لازم به تذکر است که جمله بالا مى تواند اشاره به همان پندارى باشد که در میان مشرکان عرب وجود داشت که براى خوردن گوشتهاى حیوانات مرده چنین استدلال مى کردند: آیا ممکن است حیواناتى را که خودمان مى کشیم حلال بدانیم ، اما آنچه را خداى ما کشته است حرام بشمریم ؟!

بدیهى است سفسطه ، یک خیال واهى ،بیش نبود، زیرا خداوند حیوان مرده را ذبح نکرده و سر نبریده تا با حیواناتى که ما سر بریده ایم مقایسه شود و به همین دلیل کانون انواع بیماریهاست و گوشت آن فاسد است لذا خداوند اجازه خوردن آنرا نداده است .
در پایان آیه مى فرماید: پروردگار تو نسبت به آنها که تجاوزکارند آگاهتر است (ان ربک هو اعلم بالمعتدین ).
همانها که با دلائل واهى نه تنها از راه حق منحرف مى شوند بلکه سعى دارند دیگران را نیز منحرف سازند.
و از آنجا که ممکن است بعضى این کار حرام را در پنهانى مرتکب شوند در تعقیب آن ، در آیه بعد، به عنوان یک قانون کلى مى گوید: گناه آشکار و پنهان را رها سازید (و ذروا ظاهر الاثم و باطنه ) .
مى گویند در زمان جاهلیت عده اى عقیده داشتند که عمل منافى عفت (زنا) اگر در پنهانى باشد عیبى ندارد تنها اگر آشکارا باشد گناه است !هم اکنون نیز عملا عده اى این منطق جاهلى را پذیرفته و تنها از گناهان آشکار وحشت دارند، اما گناهان پنهانى را بدون احساس ‍ ناراحتى مرتکب مى شوند!
آیه فوق نه تنها منطق فوق را محکوم میسازد بلکه مفهوم وسیعى دارد که علاوه بر آنچه گفته شد مفاهیم و تفسیرهاى دیگرى را که در زمینه گناه ظاهر و باطن شده است در بر مى گیرد، از جمله اینکه منظور از گناهان ظاهر گناهانى است که با اعضاى بدن انجام مى گردد و گناه باطن آن است که با قلب و نیت و تصمیم صورت گیرد.
سپس به عنوان یادآورى و تهدید گناهکاران به سرنوشت شومى که در انتظار دارند چنین مى گوید: آنها که تحصیل گناه کنند به زودى نتیجه اعمال خود را خواهند دید (ان الذین یکسبون الاثم سیجزون بما کانوا یقترفون ).
تعبیر به کسب گناه (یکسبون الاثم ) تعبیر جالبى است که نشان مى دهد افراد انسان در این جهان همچون سرمایه دارانى هستند که به یک بازار بزرگ گام مى نهند، سرمایه آنها هوش و عقل و عمر و جوانى و نیروهاى گوناگون خدا داد است ، بیچاره آنها که بجاى تحصیل سعادت و کسب افتخار و شخصیت و تقوى و قرب به خدا تحصیل گناه کنند.
تعبیر به (سیجزون ) (به زودى جزاى خود را خواهند دید) ممکن است اشاره به این باشد که قیامت هر چند در نظر بعضى دور است ولى در حقیقت بسیار نزدیک مى باشد، و این جهان به سرعت سپرى مى شود و رستاخیز فرا مى رسد. و یا اشاره به این باشد که غالب افراد در همین زندگى دنیا نیز قسمتى از نتائج اعمال زشت خود را به صورت واکنشهاى فردى و اجتماعى خواهند دید.
منبع (...):

https://t.me/fazylatha

بسم الله الرحمن الرحیم

آغاز و انجام ماه مبارک رمضان

حضرت امام رضا علیه السلام

إنَّ شَهْرَکُمْ هَذَا لَیْسَ کَالشُّهُورِ
إِنَّهُ إِذَا أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ
وَ إِذَا أَدْبَرَ عَنْکُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ الذُّنُوب‏

رمضان مثل سایر ماهها نیست؛
زمانی که به شما رو می آورد با برکت و رحمت می آید،
و آنگاه که شما را ترک می کند، با بخشش گناهان می رود.

«عیون أخبار الرضا علیه السلام» ج 1 ص 293

حضرت آیت الله امام خامنه ای در محفل انس با قرآن: بدون مراقبه، حال معنوی انسان پایدار نخواهد بود

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=52847

حضرت آیت الله امام خامنه ای: مقاومت، واکنش طبیعیِ هر ملّت آزاده و باشرف در مقابل تحمیل و زورگویی است ... 1398/3/14

https://harimeharam.ir/category/14/1

دست‌نوشته ای از شهید مدافع حرم لبنانی، «محمد علی حسین عواضه» خطاب به امام زمان (عج)

التماس دعا

 

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

 



یادداشت ثابت - یکشنبه 102 بهمن 30 | نظر بدهید

طبقه بندی: تفسیر سوره مبارکه انعام آیات 118تا120 تفسیر سوره مبارکه انعام سوره مبارکه انعام تفسیر گوشت گمراه تجاوزکاران پروردگار

 

تفسیر سوره مبارکه انعام آیات 116تا117 ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

یا زهراء سلام الله علیها

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه 105

بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر سوره مبارکه انعام آیات 116تا117

وَإِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ ?116?
116 - و اگر اکثر کسانى را که در روى زمین هستند اطاعت کنى تو را از راه خدا گمراه مى کنند، آنها تنها از گمان پیروى مى کنند و از تخمین و حدس (واهى).

If you obeyed most of those on earth, they would lead you astray from the Path of Allah. They follow only supposition and they are but conjecturing. (116)

إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ یَضِلُّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ ?117?
117 - پروردگار تو به کسانى که از راه او گمراه گشته اند آگاهتر است و همچنین به کسانى که هدایت یافته اند.
Your Lord knows best who stray from His Path and the guided. (117)
@fazylatha

تفسیر
مى دانیم آیات این سوره در مکه نازل شد و در آن زمان مسلمانان شدیدا در اقلیت بودند، گاهى اقلیت آنها و اکثریت قاطع بت پرستان و مخالفان اسلام ، ممکن بود این توهم را براى بعضى ایجاد کند که اگر آئین آنها باطل و بى اساس است چرا اینهمه پیرو دارند و اگر ما بر حقیم چرا اینقدر کم هستیم ؟!
در این آیه براى دفع این توهم که به دنبال ذکر حقانیت قرآن در آیات قبل ممکن است پیدا شود، پیامبر خود را مخاطب ساخته ، مى گوید: اگر از اکثر مردمى که در روى زمین هستند پیروى کنى ترا از راه حق گمراه و منحرف خواهند ساخت ! (و ان تطع اکثر من فى الارض یضلوک عن سبیل الله ).
در جمله بعد دلیل این موضوع را بیان مى کند و مى گوید: علت آن این است که آنها بر اساس منطق و فکر صحیح کار نمى کنند، راهنماى آنها یک مشت گمانهاى آلوده به هوى و هوس و یک مشت دروغ و فریب و تخمین است
(ان یتبعون الا الظن و ان هم الا یخرصون ).
از آنجا که مفهوم آیه قبل این است که اکثریت به تنهائى نمى تواند راه حق را نشان دهد نتیجه آن ، این مى شود، که راه حق را تنها باید از خداوند گرفت هر چند طرفداران راه حق در اقلیت بوده باشند، لذا در آیه دوم دلیل این موضوع را روشن مى سازد که : پروردگارت که از همه چیز با خبر و آگاه است و در علم بى پایان او کمترین اشتباه راه ندارد، بهتر مى داند راه ضلالت و هدایت کدام است و گمراهان و هدایت یافتگان را بهتر مى شناسد (ان ربک هو اعلم من یضل عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین ).
در اینجا سؤ الى پیش مى آید که مگر دیگران راه هدایت و ضلالت را بدون راهنمائى خدا میشناسند که آیه مى گوید: خداوند از دیگران بهتر مى شناسد و بهتر میداند؟!
پاســخ سؤ ال این است که انسان به وسیله عقل خود، بدون شک ، حقایقى را درک مى کند، و راه هدایت و ضلالت را تا حدودى مى فهمد ولى مسلما فروغ چراغ عقل ، و شعاعش محدود است ، و ممکن است بسیارى از مطالب از دید عقل مخفى بماند، به علاوه انسان در معلوماتش گرفتار اشتباه نیز مى شود و به همین دلیل نیاز
به رهبران و راهنمایان الهى دارد بنابراین جمله خداوند داناتر است صحیح خواهد بود، و هر چند علم انسان با علم خدا قابل مقایسه نیست .

اکثریت عددى اهمیت ندارد
بر خلاف آنچه در نظر بعضى مسلم است که اکثریتهاى عددى همواره راه صحیح را مى پیمایند قرآن در آیات متعددى این موضوع را نفى کرده و براى اکثریت عددى اهمیتى قائل نیست ، و در حقیقت مقیاس را اکثریت کیفى میداند، نه کمى دلیل این موضوع روشن است ، زیرا اگر چه در جوامع کنونى براى اداره اجتماع راهى جز تکیه کردن روى اکثریت ندیده اند، ولى نباید فراموش کرد که این موضوع همانطور که گفتیم یکنوع اجبار و بن بست است ، زیرا هیچ ضابطه اى در یک جامعه مادى که خالى از اشکال و ایراد باشد براى اتخاذ تصمیمها و تصویب قوانین وجود ندارد، لذا بسیارى از دانشمندان با اعتراف به این حقیقت که نظر اکثریت افراد اجتماع بسیارى از اوقات اشتباه آمیز است مجبور به پذیرش آن شده اند چون راههاى دیگر، عیبش بیشتر است .
اما یک جامعه مؤ من به رسالت انبیاء هیچگونه اجبارى در خود از پیروى نظر اکثریت در تصویب قوانین نمى بیند، زیرا برنامه ها و قوانین انبیاء راستین خالى از هر گونه عیب و نقص و اشتباه است ، و با آنچه اکثریت جایز الخطا تصویب مى کند قابل مقایسه نیست .
یک نگاه در چهره جهان کنونى و حکومتهائى که بر اساس اکثریتها بنا شده و قوانین نادرست و آمیخته با هوسها که گاهى از طرف اکثریتها به تصویب میرسد نشان مى دهد که اکثریت عددى دردى را دوا نکرده است ، بسیارى از جنگها را اکثریتها تصویب کرده اند و بسیارى از مفاسد را آنها خواسته اند.
استعمارها و استثمارها، جنگها و خونریزیها، آزاد شناختن مشروبات الکلى ، قمار، سقط جنین ، فحشاء و حتى پارهاى از اعمال شنیع که ذکر آن شرم آور است از طرف اکثریت نمایندگان بسیارى از کشورهاى به اصطلاح پیشرفته که منعکس کننده نظریه اکثریت توده مردم آنها است گواه بر این حقیقت میباشد.
از نظر علمى آیا اکثریت اجتماعات راست مى گویند؟ آیا اکثریت امین هستند؟ آیا اکثریت از تجاوز به حقوق دیگران اگر بتوانند خود دارى مى کنند؟ آیا اکثریت منافع خود و دیگران را به یک چشم مى بینند؟
پاسخ این سؤ الات ناگفته پیدا است ، بنابراین باید اعتراف کرد که تکیه کردن دنیاى کنونى روى اکثریت در حقیقت یکنوع اجبار و الزام محیط است ، و استخوانى است که در گلوى اجتماعات گیر کرده .
آرى اگر مغزهاى متفکر و مصلحان دلسوز جوامع بشرى و اندیشمندان با هدف که همیشه در اقلیت هستند تلاش و کوشش همه جانبه اى را براى روشن ساختن توده هاى مردم انجام دهند، و جوامع انسانى به اندازه کافى رشد فکرى و اخلاقى و اجتماعى بیابند مسلما نظرات چنان اکثریتى بسیار به حقیقت نزدیک خواهد بود، ولى اکثریت غیر رشید و ناآگاه و یا فاسد و منحرف و گمراه چه مشکلى را مى تواند از سر راه خود و دیگران بردارد، بنابراین اکثریت به تنهائى کافى نیست بلکه اکثریت رهبرى شده مى تواند مشکلات جامعه خود را تا آنجا که در امکان بشر است حل کند.
و اگر قرآن در مورد اکثریت در آیات مختلف ایراد مى کند شک نیست که منظورش اکثریت غیر رشید و رهبرى نشده است.

منبع (ادامه مطلب ...):

https://t.me/fazylatha

https://harimeharam.ir/category/14/1

استفاده از کلیه مطالب با ذکر صلوات آزاد است

التماس دعا



یادداشت ثابت - شنبه 102 بهمن 29 | نظر بدهید

طبقه بندی: تفسیر سوره مبارکه انعام تفسیر سوره مبارکه انعام آیات 116تا117 سوره مبارکه انعام اطاعت راه خدا گمراه گمان تخمین حدس الله

 

شهید سلیمانی: حق واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزشها و ولایت فقیه م

New Page 1

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه 105

لطفا جهت مشاهده مطلب بر روی تصویر فوق کلیک نمایید

تفسیر قرآن ... | ثابت قدمان در آخرالزمان ... | جهاد تبیین ... | شهید سلیمانی: حق واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزش‌ها و ولایت فقیه میراث امام خمینی (ره) هستند و می‌بایست مورد حمایت جدی قرار گیرند ...

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم



یادداشت ثابت - جمعه 102 بهمن 14 | نظر بدهید

طبقه بندی: تفسیر قرآن ثابت قدم آخرالزمان جهاد تبیین شهید سلیمانی حق واضح است جمهوری اسلامی ایران ارزش‌ها ولایت فقیه یا زهرا

 

گوشتان به دهان رهبر باشد. بدانید که ذلت و ضرری در آن نیست ... بد

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة

یا زهراء سلام الله علیها

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

سوره مبارکه انبیاء آیه 105

منبع (ادامه ...)

شهید مدافع حرم شهید غلامعلی تولی

این شهید بزرگوار 21 اردیبهشت سال 1392 به سوریه اعزام شد و پنج روز بعد به شهادت رسید.

بخشی از وصیت نامه: گوشتان به دهان رهبر باشد. بدانید که ذلت و ضرری در آن نیست ... بدانید که سست گرایان با شعار مردم فریب حمایت از ملت می آیند و بعد انتظار ملت را با عهدنامه ترکمن چای به باد می دهند. قدر اسلام عزیز را بدانید و انقلاب را پاس بدارید ...

کانال فضیلتها | کانال طاووس الجَنَّه | کانال شَرحِ سِرّ ( تماشاگه راز)

پایگاه اطلاع‌رسانی سید ابراهیم رئیسی

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

التماس دعا



یادداشت ثابت - جمعه 102 دی 23 | نظر بدهید

طبقه بندی: گوشتان به دهان رهبر باشد ذلت ضرر شعار مردم فریب شهید مدافع حرم شهید غلامعلی تولی

 

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin