سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

.

 
 

 
 
بنده خدا
بنده خدا


 

 

موضوعات

یا زهرا سلام الله علیها (138)

ظهور (117)

شهید مدافع حرم (91)

یا زهراء سلام الله علیها (71)

امام خامنه‌ای (64)

یا زهراء (س) (54)

تفسیر قرآن کریم (48)

امام خامنه ای (38)

شهید (36)

شهادت (30)

خداوند (29)

نماز (29)

انتخابات (27)

ایمان (21)

دشمن (21)

قرآن (20)

یا زهراء (20)

یا زهرا (س) (18)

الله (18)

حجاب (18)

امام حسین علیه السلام (17)

خدا (15)

انفاق (14)

گناه (14)

ماه مبارک رمضان (14)

دعا (14)

ولایت (14)

یا زهرا (14)

یا علی (ع) (13)

ویژه نامه (13)

شهدا (13)

شهید حاج قاسم سلیمانی (13)

سرباز ولایت (12)

رهبر معظم انقلاب اسلامی (12)

تفسیر قرآن (12)

حاج قاسم سلیمانی (11)

حدیث (11)

امام صادق علیه السلام (11)

اسلام (11)

شهدای کربلا (11)

سوریه (11)

شهدای مدافع حرم (11)

ولادت (11)

یا الله (11)

مردم (11)

مقاومت (10)

ولایت فقیه (10)

یا علی علیه السلام (10)

استقامت (10)

آمریکا (10)

انقلاب اسلامی (10)

انتخابات ریاست جمهوری (9)

اقتصاد مقاومتی (9)

تفسیر سوره مبارکه انعام (9)

تفسیر (9)

ماه شعبان (9)

قرآن کریم (9)

شهداء (9)

دنیا (9)

منافق (9)

کربلا (8)

یا فاطمه الزهراء سلام الله علیها (8)

کفر (8)

سوره مبارکه بقره (8)

گناهان (8)

فرهنگ (8)

شیطان (8)

پاداش (8)

جامعه (8)

انسان (8)

بهشت (7)

انقلاب (7)

افطار (7)

آتش (7)

جوانان (7)

جهاد (7)

عبادت (7)

شهید سلیمانی (7)

فتنه (7)

ماه رجب (7)

دفاع مقدس (7)

کافر (7)

کافران (7)

مرگ (7)

نهج البلاغه (7)

هدایت (7)

نعمت (6)

نفاق (6)

منافقان (6)

یا فاطمه الزهراء (س) (6)

دشمنان (6)

دروغ (6)

روزه (6)

سوره مبارکه آل عمران (6)

سوره مبارکه انعام (6)

سبک زندگی (6)

فساد (6)

فضیلت (6)

طاغوت (6)

جنگ (6)

حق (6)

پروردگار (6)

پیامبر (6)

اقتصاد (6)

امام (6)

برادران (6)

امام علی علیه السلام (6)

امامت (6)

امامت و ولایت (6)

انتخاب (6)

امنیت (5)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم (5)

انتظار فرج (5)

بسیج (5)

بصیرت (5)

بیانات امام خامنه ای (5)

بلا (5)

اطاعت (5)

استغفار (5)

اخلاص (5)

پیشرفت (5)

جامعه اسلامی (5)

تهاجم فرهنگی (5)

ترس (5)

خانواده (5)

جهاد تبیین (5)

جمهوری اسلامی (5)

فرزندان (5)

فرشتگان (5)

عاشورا (5)

قیامت (5)

قدرت (5)

زنده (5)

زیارت (5)

سوره انعام (5)

سید ابراهیم رئیسی (5)

روز قیامت (5)

زمین (5)

دیدار امام خامنه ای (5)

دین (5)

یا مهدی (عج) (5)

یا زهراء س (5)

مومن (5)

مسجد (5)

مبارزه (5)

مسلمان (4)

مسلمانان (4)

مرگ بر آمریکا (4)

مناجات (4)

مشکلات (4)

مفاتیح الجنان (4)

نماز شب (4)

یاد خدا (4)

یاد شهداء (4)

کشور (4)

دشمنی (4)

خواهران (4)

دانشگاه (4)

خون (4)

در راه خدا (4)

سیاست (4)

شب قدر (4)

سود (4)

سوره بقره (4)

سرباز (4)

فریب (4)

علامه طباطبایی (4)

غرب (4)

فرمان (4)

فضای مجازی (4)

شیعیان (4)

صبر (4)

جنگ اقتصادی (4)

حاج قاسم (4)

چادر (4)

حاجت (4)

خانواده شهدا (4)

حکمت (4)

تفسیر سوره مبارکه مائده (4)

پیامبران (4)

آیات خدا (4)

آینده (4)

آخرت (4)

8 شوال (4)

آزمایش (4)

اقبال الاعمال (4)

امام حسن مجتبی علیه السلام (4)

السلام علیک یا فاطمه الزهراء سلام الله علیها (4)

امام خمینی (ره) (4)

امام رضا علیه السلام (4)

امام زمان (4)

بخشش (4)

انتظار (4)

امام صادق (ع) (4)

امید (4)

امر به معروف و نهی از منکر (3)

امام على علیه السلام (3)

اموال (3)

انتخابات 1400 (3)

انسان 250 ساله (3)

انقلابی (3)

اهل کتاب (3)

ایستادگی (3)

بخشی از وصیت نامه (3)

برکت (3)

بندگان خدا (3)

به یاد شهداء (3)

امام رضا (ع) (3)

امام حسین (ع) (3)

اقتصادی (3)

اشک (3)

اربعین حسینی (3)

اربعین حسینی علیه السلام (3)

ازدواج (3)

استقلال (3)

اسلامی (3)

22 بهمن (3)

22 بهمن 1357 (3)

آمرزش (3)

پیروز (3)

تفسیر سوره مبارکه نساء (3)

تحدید نسل (3)

ترور (3)

توسل (3)

توصیه (3)

توکل (3)

ثواب (3)

تقوا (3)

تلاش (3)

حکومت (3)

حکومت اسلامی (3)

حیات طیبه (3)

خدمت (3)

خطا (3)

حلب (3)

حکومت (3)

حضرت زهرا سلام الله علیها (3)

حضرت زهراء سلام الله علیها (3)

جنگ نرم (3)

جوان (3)

حدیث قدسی (3)

جاهلیت (3)

جنگ احد (3)

صدیق (3)

شهید علیرضا قبادی (3)

شهید کربلا (3)

صلوات (3)

شهید سید علی حسینی (3)

شهید جعفری (3)

شهید حججی (3)

شهید احمد الواری (3)

فرهنگی (3)

فتنه 88 (3)

غمگین (3)

عبرت (3)

عذاب (3)

فکر (3)

قائم (3)

گریه (3)

گشایش (3)

گمان (3)

مؤمنان (3)

رهبر انقلاب اسلامی (3)

ستم (3)

ستمگر (3)

سخن‌نگاشت (3)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (3)

زیارت عاشورا (3)

زیارت امام حسین علیه السلام (3)

سرانجام (3)

سرنوشت (3)

سرپرست (3)

سلطه (3)

شب جمعه (3)

شهدای فاطمیون (3)

سوره مبارکه نساء (3)

سوره نساء (3)

شرافت (3)

خواص (3)

خون شهدا (3)

دانش (3)

دشمنان اسلام (3)

دهه کرامت (3)

دولت جوان و حزب اللهی (3)

رئیس جمهور (3)

رحلت (3)

ربا (3)

زن (3)

زبان (3)

کشاورزی (3)

کشته (3)

کتمان (3)

یقین (3)

یاری (3)

کار (3)

نظام سلطه (3)

نصرت الهی (3)

نیمه شعبان (3)

نماز مستحبی (3)

هفته وحدت (3)

 

مطالب اخیر

پیچ تاریخی ...

ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت | مرگ بر فرانسه ...

ویژه شهادت (ثامن الائمّه) امام علی بن موسی الرّضا علیه السلام

غمنامهی صبر و رحمت - ویژه نامه شهادت رسول اکرم و امام مجتبی ...

ویژه نامه بسیج

 
 
 
 

خبرنامه

   
 

 
 

امکانات جانبی

پیام‌رسان
نقشه سایت
اوقات شرعی
RSS 2.0

 

 

دانشنامه مهدویت

لوگو دوستان

 

آمار وبلاگ

کل بازدید : 211395
بازدید امروز :99
بازدید دیروز : 97
تعداد کل پست ها : 738

 

تفسیر آیات 98 تا 101 سوره مبارکه آل عمران

In the Name of Allah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة
یا زهرا سلام الله علیها

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

تفسیر آیات 98 تا 101 سوره مبارکه آل عمران

98 قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللّهِ وَ اللّهُ شَهیدٌ عَلى ما تَعْمَلُونَ 99 قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً وَ أَنْتُمْ شُهَداءُ وَ مَا اللّهُ بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ 100 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تُطیعُوا فَریقاً مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إیمانِکُمْ کافِرینَ 101 وَ کَیْفَ تَکْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَیْکُمْ آیاتُ اللّهِ وَ فیکُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراط مُسْتَقیم

ترجمه
98 ـ بگو: «اى اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر مىورزید؟! و خدا گواه است بر اعمالى که انجام مى دهید»!. 99ـ بگو: «اى اهل کتاب! چرا افرادى را که ایمان آورده اند از راه خدا باز مى دارید، و مى خواهید این راه را کج سازید؟! در حالى که شما (به درستى این راه) گواه هستید; و خداوند از آنچه انجام مى دهید، غافل نیست»!. 100 ـ اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر از گروهى از اهل کتاب، (که کارشان نفاق افکنى و شعله ور ساختن آتش کینه و عداوت است) اطاعت کنید، شما را پس از ایمان، به کفر باز مى گردانند. 101ـ و چگونه ممکن است شما کافر شوید با این که (در دامان وحى قرار گرفته اید. و) آیات خدا بر شما خوانده مى شود و پیامبر او در میان شماست؟! (بنابراین به خدا تمسک جوئید)! و هر کس به خدا تمسک جوید; به راهى راست هدایت شده است.

شان نزول
از مجموع آنچه در کتب شیعه و اهل تسنن درباره شأن نزول این آیات نقل شده چنین استفاده مى شود: یکى از یهودیان به نام «شاس بن قیس» که پیرمردى تاریک دل و در کفر و عناد کم نظیر بود روزى از کنار جمعى از مسلمانان مى گذشت، دید جمعى از طایفه «اوس» و «خزرج» که سال ها با هم جنگ هاى خونینى داشتند، در نهایت صفا و صمیمیت گرد هم نشسته، مجلس انسى به وجود آورده اند، و آتش اختلافات شدیدى که در جاهلیت در میان آنها شعلهور بود، به کلى خاموش شده است. از دیدن این صحنه، بسیار ناراحت شد و با خود گفت: اگر اینها تحت رهبرى محمّد(صلى الله علیه وآله) از همین راه پیش روند، موجودیت یهود به کلى در خطر است. نقشه اى به نظرش رسید: به یکى از جوانان یهودى دستور داد به جمع آنها بپیوندد، و حوادث خونین «بعاث» (محلى که جنگ شدید اوس و خزرج در آن نقطه واقع شده بود) را به یاد آنها بیاورد، و آن حوادث را پیش چشم آنها مجسم سازد این نقشه که با مهارت به وسیله آن جوان یهودى پیاده شد، مؤثر واقع گردید، جمعى از مسلمانان از شنیدن این جریان به گفتگو پرداختند، و حتى بعضى از افراد طایفه «اوس» و «خزرج» یکدیگر را به تجدید آن صحنه ها تهدید کردند، چیزى نمانده بود که آتش خاموش شده دیرین، بار دیگر شعلهور گردد. خبر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسید، فوراً با جمعى از مهاجرین به سراغ آنها آمد، و با اندرزهاى مؤثر و سخنان تکان دهنده خود آنها را بیدار ساخت. جمعیت، چون سخنان آرام بخش پیامبر را شنیدند از تصمیم خود برگشتند، سلاح ها را بر زمین گذاشته، دست در گردن هم افکنده، بشدت گریه کردند، و دانستند این از نقشه هاى دشمنان اسلام بوده است، و صلح و صفا و آشتى بار دیگر کینه هائى را که مى خواست زنده شود، شستشو داد. در این هنگام چهار آیه فوق نازل شد که دو آیه نخست، یهودیان اغوا کننده را نکوهش مى کند، و دو آیه بعد به مسلمانان هشدار مى دهد.

تفسیر
در نخستین آیه مورد بحث، روى سخن به اهل کتاب ـ که منظور در اینجا یهود است ـ مى باشد، و خداوند به پیغمبرش فرمان مى دهد با زبان ملامت و سرزنش از آنها بپرسد: انگیزه آنها در کفر ورزیدن به آیات خدا چیست؟ در حالى که مى دانند خداوند از اعمال آنان آگاه است. مى فرماید: «بگو: اى اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر مىورزید با آن که خدا گواه بر اعمال شماست»؟! ( قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللّهِ وَ اللّهُ شَهیدٌ عَلى ما تَعْمَلُونَ ). منظور از «آیات خدا» در اینجا یا آیاتى است که در «تورات» درباره نشانه هاى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) وارد شده، و یا مجموعه آیات و معجزاتى است که بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل گردید و حکایت از حقانیت او مى کرد.
پس از آن در آیه بعد آنها را ملامت مى کند که اگر خود شما حاضر به پذیرفتن حق نیستید چه اصرارى دارید که دیگران را نیز از راه خدا منحرف سازید؟ و راه مستقیم الهى را در نظر آنها کج و نادرست جلوه دهید؟ قرآن مى گوید: «بگو: اى اهل کتاب! چرا افرادى را که ایمان آورده اند از راه خدا باز مى دارید و مى خواهید این راه را کج سازید، با این که شما (به درستى این راه) گواه هستید»؟! ( قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً وَ أَنْتُمْ شُهَداءُ ). در حالى که شما باید نخستین دسته اى باشید که این منادى الهى را «لبیک» گوئید; زیرا بشارات ظهور این پیامبر قبلاً در کتب شما داده شده و شما گواه بر آنید. بنابراین، چرا با سمپاشى ها، وسوسه ها، القاى شبهات و روشن ساختن آتش کینه هاى فراموش شده، مردم را از راه مستقیم الهى دور مى سازید، و علاوه بر انحراف خود، بار سنگین مسئولیت انحراف دیگران را نیز بر دوش مى کشید! چرا؟ در پایان آیه آنها را چنین تهدید مى کند: «خدا هرگز از اعمال شما غافل نیست» ( وَ مَا اللّهُ بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ ). شاید تعبیر به «عدم غفلت خداوند» در اینجا به خاطر این باشد، که: یهود براى پیشبرد مقاصد شوم خود، غالباً دست به نقشه هاى مخفیانه و توطئه هاى پنهانى مى زدند، که در افراد غافل و بى اطلاع زود مؤثر واقع مى شد، لذا مى فرماید: اگر بعضى از مردم به خاطر غفلت، تحت تأثیر توطئه هاى شوم شما قرار گیرند، خداوندى که از اسرار نهان و آشکار آنها آگاه است، غافل نخواهد بود، و مجازات او در انتظار شما است!

سپس روى سخن را به مسلمانان اغفال شده کرده، مى فرماید: « اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر از جمعى از اهل کتاب (که کارشان نفاق افکنى، شعلهور ساختن آتش کینه و عداوت در میان شماست) اطاعت کنید شما را پس از ایمان به کفر باز مى گردانند» ( یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تُطیعُوا فَریقاً مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إیمانِکُمْ کافِرینَ ). به این ترتیب، به آنها هشدار مى دهد که اگر تحت تأثیر سخنان مسموم دشمن واقع شوند، و به آنها اجازه دهند در میان افرادشان نفوذ کنند، و به وسوسه هاى آنها ترتیب اثر دهند، چیزى نخواهد گذشت که رشته ایمان را به کلى خواهند گسست و به سوى کفر بازمى گردند; زیرا دشمن، نخست مى کوشد آتش عداوت را در میان آنها شعلهور سازد و آنها را به جان هم بیفکند و مسلماً به این مقدار قناعت نخواهد کرد، و به وسوسه هاى خود همچنان ادامه خواهد داد تا به کلى آنها را از اسلام بیگانه سازد. از آنچه گفته شد، روشن مى شود: منظور از بازگشت به کفر که در آیه فوق به آن اشاره شده، «کفر حقیقى و بیگانگى مطلق » از اسلام است. و نیز ممکن است: منظور از «کفر» همان عداوت ها و دشمنى هاى دوران جاهلیت باشد، که آن خود یکى از شعبه ها و نشانه هاى کفر محسوب مى شود، چه این که ایمان، سرچشمه محبت و برادرى است، و کفر سرچشمه پراکندگى و عداوت است.
در آخرین آیه مورد بحث، به صورت تعجب از مؤمنان سؤال مى کند: «چگونه ممکن است شما کافر شوید با این که (در دامان وحى قرار گرفته اید و) آیات خدا بر شما خوانده مى شود و پیامبر او در میان شماست»؟! ( وَ کَیْفَ تَکْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَیْکُمْ آیاتُ اللّهِ وَ فیکُمْ رَسُولُهُ ). این جمله در حقیقت اشاره به این است که: اگر دیگران گمراه شوند، زیاد جاى تعجب نیست، تعجب در این است که: افرادى که پیامبر را در میان خود مى بینند، و دائماً با عالم وحى در تماس هستند، چگونه ممکن است گمراه گردند؟ و مسلماً اگر چنین اشخاصى گمراه شوند، مقصر اصلى خود آنها هستند و مجازاتشان بسیار دردناک خواهد بود. در پایان آیه به مسلمانان توصیه مى کند: براى نجات خود از وسوسه هاى دشمنان، و براى هدایت یافتن به صراط مستقیم، دست به دامن لطف پروردگار بزنند، و به ذات پاک او و آیات قرآن مجید متمسک شوند، قرآن مى فرماید: «و هر کس به خدا تمسک جوید به راه مستقیم هدایت شده است» ( وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراط مُسْتَقیم ). از نکته هائى که در این آیات جلب توجه مى کند این است که در دو آیه اول که روى سخن با یهود است به صورت خطاب با واسطه است; زیرا به پیامبر دستور مى دهد که این مطالب را به آنها بگوید، لذا با کلمه «قل» (بگو) شروع شده است. اما در دو آیه اخیر که روى سخن به مؤمنان است، خطاب بدون واسطه صورت گرفته، و بدون کلمه «قل» شروع شده است، و این نشانه نهایت لطف و توجه خاص خداوند به بندگان با ایمان است.

منبع ...:

https://t.me/fazylatha

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

بخش فیلم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم



یادداشت ثابت - سه شنبه 100 تیر 9 | نظر بدهید

طبقه بندی: تفسیر آیات 98 تا 101 سوره مبارکه آل عمران سوره مبارکه آل عمران تفسیر قرآن کریم اهل کتاب کفر ایمان نفاق یا زهراء

 

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin